ادبیات سنگین مرحوم بهجت (ره)

منوی اصلی


نویسندگان


لینک دوستان

اسپرت اریو

اپشن اریو z300

کادو تولد

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مرکز نشر آثار آيت الله مجتهدي تهراني و آدرس nashremojtahedi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





قالب بلاگفا

آمار بازدید

» تعداد بازديدها:
» کاربر: Admin

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آرشیو ماهانه


پیوند های روزانه


لوگوی ما

مرکز نشر آثار آيت الله مجتهدي تهراني


لوگوی دوستان


بر چسب ها




ادبیات سنگین مرحوم بهجت (ره)

دو شنبه 17 مهر 1396


مرحوم آیت الله بهجت (ره)، یک اصل را همیشه تکرار می‌نمود که به واضحات عمل کنید تا بقیه‌ی راه برایتان روشن شود. این سخن، کاملاً منهاجی است و بنای منهاج فردوسیان نیز بر همین مدار است که باید به واضحات و مسلمات شریعت غرای اسلام و تشیع ناب اثنی‌عشری عمل کرد تا درهای ملکوت و خوشبختی دنیا و آخرت به روی دل و جانمان باز شود.
ولی نکته‌ای که به نظر می‌رسد نگذاشت تا پیام مرحوم بهجت (ره) به مشتاقان برسد، جدا از عوامل دیگر، سنگینی ادبیات ایشان بود. آن مرحوم، قلمی بسیار مغلق و سنگین داشت و در کمال ایجاز و اختصار می‌نوشت و به وفور از لغات عربی و اصطلاحات فقهی و روایی استفاده می‌کرد. همین بود که خیلی از کسانی که علاقه‌مند به ایشان و راهشان بودند را از بهره‌مندی از آثار قلمی‌شان محروم و دلزده می‌ساخت.
نمونه‌ای از این دستورالعمل‌ها را در زیر بخوانید:

بسمه تعالی

الحمدلله وحده و الصلاه علی سید الانبیاء محمد و آله ساده الأوصیاء الطاهرین و اللعن الدائم علی اعدائهم من الأولین و الآخرین.
و بعد، مخفی نیست بر اولی الألباب که اساسنامه حرکت در مخلوقات، شناختن محرّک است که حرکت، احتیاج به او دارد، و شناختن ما منه الحرکه و ما إلیه الحرکه و ما له الحرکه، یعنی بدایت و نهایت و غرض، که آن به آن، ممکنات، متحرک به سوی مقصد می باشند.
فرق بین عالم و جاهل، معرفت علاج حوادث و عدم معرفت است؛ و تفاوت منازل آنها در عاقبت، به تفاوت مراتب علم آنها است در ابتدا.
پس، اگر محرک را شناختیم و از نظم متحرکات، حسن تدبیر و حکمت محرّک را دانستیم، تمام توجه ما به اراده تکوینیه و تشریعیه اوست، خوشا به حال شناسنده، اگر چه بالاترین شهید باشد؛ و وای به حال ناشناس، اگر چه فرعون زمان باشد.
در عواقب این حرکات، جاهل می گوید: «ای کاش خلق نمی شدم»، عالم می گوید: «کاش ۷۰ مرتبه، حرکت به مقصد نمایم و باز بر گردم و حرکت نمایم و شهید حق بشوم».
مبادا از زندگی خودمان، پشیمان شده بر گردیم؛ صریحاً می گویم: ـ مثلاًـ اگر نصف عمر هر شخصی در یاد منعم حقیقی است و نصف دیگر در غفلت، نصف زندگی، حیات او محسوب و نصف دیگر، ممات او محسوب است، با اختلاف موت، در اضرار به خویش و عدم نفع.
خداشناس، مطیع خدا می شود و سر و کار با او دارد؛ و آنچه می داند موافق رضای اوست، عمل می نماید؛ و در آنچه نمی داند، توقف می نماید تا بداند؛ و آن به آن، استعلام می نماید و عمل می نماید، یا توقف می نماید؛ عملش، از روی دلیل؛ و توقفش، از روی عدم دلیل.
آیا ممکن است بدون این که با سلاح اطاعت خدای قادر باشیم، قافله ما به سلامت از این رهگذر پر خطر، به مقصد برسد؟ آیا ممکن است وجود ما از خالق باشد و قوت ما از غیر او باشد؟ پس قوت نافعه باقیه نیست، مگر برای خداییان، و ضعفی نیست مگر برای غیر آنها.
حال اگر در این مرحله، صاحب یقین شدیم، باید برای عملی نمودن این صفات و احوال، بدانیم که این حرکت محققه از اول تا به آخر، مخالفت با محرّک دواعی باطله است، که اگر اعتنا به آنها نکنیم، کافی است در سعادت اتصال به رضای مبدأ اعلی:
«أفضل زاد الراحل إلیک عزم إراده».

والحمدلله اولاً و آخراً، و الصلاه علی محمد و آله الطاهرین و اللعن الدائم علی أعدائهم أجمعین.
مشهد مقدس
چهارشنبه مرداد ماه هـ.ش.
مطابق با ربیع الاول ۱۴۱۷ ه. ق.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: حاج فردوسي, منهاج فردوسيان, قرآن, عرفان, اسلام ناب, تشيع خالص, سير و سلوک, سير الي الله, معرفت, معرفة الله, قاضي, علامه طباطبايي, علامه طهراني, منهاجي, نقد منهاج فردوسيان, اشکالات منهاج فردوسيان, اشکال حاج فردوسي, ظهور, امام زمان, امام عصر, بهجت, آيت الله بهجت, سيد هاشم حداد, پناهيان, محمد شجاعي, مرکز نشر, آيت الله, تصوف, صوفي, رسم الخط, قرآن, القرآن العظيم, القرآن العزيز, القرآن المجيد, رسم الخط حاج فردوسي, رسم الاملاء,

نوشته شده توسط زیبا حمیدی در ساعت 12:19



درباره



به وبلاگ من خوش آمدید


مطالب پیشین

نظرات در مورد منهاج فردوسیان
نرم‌افزار «رهبر معنوی»، نشر آثار تربیتی «حاج فردوسی» منتشر شد.
حاج فردوسی رهبر معنوی مشتاقان کمال و سعادت
دلیل حذف تأییدیه‌ی علما و مراجع
جمله کوتاه
جمله کوتاه
برنامه‌ی تربیتی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها + نقد
ادبیات سنگین مرحوم بهجت (ره)
«منهاج فردوسیان» کامل و جامع نیست!
وصف جهنم
شرحی بر: برای منهاجی شدن لازم نیست …
عدم آگاه‌سازی از علوم روز و اوضاع پیرامون!
ای که پیوند با ما را رها کرده‏ای، بازگرد!
احترام به سادات!




Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by nashremojtahedi